Start binnen 1 werkdag
Spoed? Binnen 8u contact!
Online èn offline

Duurzaam mentaal fit

Wanneer je veel stress ervaart - of het nu op het werk is of thuis - dan eist dat op een gegeven moment zijn tol. Je voelt je uitgeput, vindt geen goede balans meer tussen werk en privé en vertrekt op maandag met tegenzin naar je werk. Je eerste reactie is dan vaak om nóg harder je best te doen om te zorgen dat je je takenlijst sneller afgewerkt hebt en daarna kunt bijtanken. Helaas bewijst de realiteit vaak dat de takenlijst je altijd weer inhaalt. Minder stress vereist dus een andere aanpak.

Balans tussen werk en privé

We willen graag álles: goede resultaten behalen op het werk, een toonbaar huis, gezellig naar de bar met vrienden, en in sommige gevallen nog goed opgevoede kinderen ook. Misschien dat het je in een opsomming al stressvol in de oren klinkt. Vaak wordt werk als grootste stressfactor aangedragen, maar de eisen en wensen die we onszelf in ons privéleven opleggen, leveren op zijn minst net zoveel stress op.
 
Ga daarom voor jezelf na of het wel echt loont om altijd alles te doen. Levert een etentje met vrienden na een lange dag werken je meer energie dan stress op? Of kun je misschien beter wat verder vooruit afspreken en een avond op de bank hangen en op tijd je bed opzoeken. Probeer op een rij te zetten welke elementen uit je werk- en privéleven je veel energie opleveren en welke elementen je veel energie kosten. Zo krijg je een goed beeld van waar de balans scheef hangt.

Werkstress

Waar het gevaar in je privéleven loert in ‘ja, maar het is toch leuk’, komt werkstress vaak voort uit eisen van bovenaf, deadlines en een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Je hebt het gevoel dat je beter moet presteren om het in de ogen van een ander goed te doen. In sommige bedrijfsculturen komt daar ook nog eens sterke concurrentie van collega’s bij kijken.
 
Om aan al die eisen te voldoen, werken we onszelf al snel een slag in de rondte. De een ervaart vervolgens stress op het werk maar kan het achterlaten zodra ‘ie naar huis gaat. De ander telt ‘s nachts to do’s in plaats van schapen. Hoe dan ook is het belangrijk om plezier in je werk te blijven ervaren in plaats van een ongezonde dosis stress.

Weer terug in balans

Ik help je om te herstellen van stressklachten en met een nieuwe aanpak aan de slag te gaan, zodat je stressklachten in de toekomst kunt voorkomen. Ik begeleid je in eventuele loopbaankeuzes die je weer uitdaging en plezier in je werk geven. Ga je na ziekte weer op zoek naar werk of ben je gedeeltelijk arbeidsongeschikt geraakt? Dan begeleid ik je re-integratie volgens de wettelijke richtlijnen. We stellen een concreet actieplan op - je Personal Mental Fitness plan - zodat je ook op lange termijn profijt hebt van de veranderingen in je levensstijl.