Start binnen 1 werkdag
Spoed? Binnen 8u contact!
Online èn offline

Wat te doen bij een burn-out

Een burn-out krijg je niet van de ene op de andere dag. Vaak zijn er al langer waarschuwingssignalen aanwezig, maar lijkt het makkelijker om die structureel te negeren in plaats van er iets mee te doen. Probeer in plaats daarvan de signalen te herkennen en dan in te grijpen, en niet pas als je er écht helemaal doorheen zit. Ik help je graag om een antwoord te vinden op de vraag: ‘Wat te doen bij een burn-out?’.

Symptomen van een burn-out

De meest herkenbare symptomen van een burn-out zijn continue vermoeidheid, lage weerstand en geen zin hebben om wat te doen. Bij een burn-out komen daarnaast ook allerlei andere fysieke en emotionele klachten kijken. Weet je niet of je een burn-out hebt of ernaartoe op weg bent? Lees hier dan meer over de symptomen.

Een burn-out voorkomen

Onthoud dat het negeren van signalen die op een burn-out wijzen je uiteindelijk alleen maar meer problemen oplevert. Lang genoeg negeren, betekent niet dat de problemen vanzelf zullen verdwijnen. Merk je dus dat je steeds vermoeider en gestrester raakt, probeer dan de volgende tips.

Gezond eten, voldoende lichaamsbeweging en goed slapen

Het is wellicht een open deur, maar dat wil niet zeggen dat iedereen het naleeft. Een druk leven leidt er vaak toe dat je snel tussendoor iets eet, niet aan sporten toe komt en je nachtrust korter is dan goed voor je zou zijn. Juist deze drie elementen zorgen ervoor dat je goed in je vel zit en voldoende weerstand hebt, dus probeer ze zoveel mogelijk te koesteren.

‘Nee’ zeggen

Het is een vaardigheid waar we lang niet allemaal even goed in zijn. Soms zijn er echter dingen waar we geen ‘ja’ tegen hoeven zeggen. Dat etentje met vriendinnen is heel gezellig, maar kan misschien ook volgende week in plaats van aankomende vrijdag. Dat je werk van je zieke collega overneemt is heel fijn voor het bedrijf maar niet altijd goed voor jezelf. Probeer dus om alleen ‘ja’ te zeggen tegen de dingen die je echt graag wilt doen.

Moment voor jezelf

Probeer elke dag minimaal een kwartier tijd voor jezelf te nemen, zonder daarin verstoord te worden door technologie of mensen om je heen. Ga bijvoorbeeld een stukje buiten lopen, doe een paar rek-en-strekoefeningen of schrijf in een dagboek.

Creatief aan de slag

Pak één van je hobby’s weer op, start een nieuw project of probeer iets geheel nieuws uit. Zoek naar iets waar je energie uit haalt en dat geheel los staat van je werk. Bezigheden waar je je creativiteit in kwijt kunt, zijn ontzettend goed om je energie weer op pijl te krijgen. Vaak zijn mensen kwijtgeraakt waar ze energie van krijgen. Bedenk wat je vroeger leuk vond als kind en ga dat meer doen.

Wat te doen bij een burn-out

Het kan voelen alsof je geen tijd en energie hebt om wat te doen bij een burn-out. Krijg je de stress niet onder controle of ben je echt helemaal op, dan is het verstandig om professionele hulp in te schakelen. Daardoor krijg je een helder beeld van de bezigheden en gewoonten die moeten veranderen om je energie, rust en plezier weer terug te krijgen, en kom je het snelst weer uit je burn-out.